reklama

Má syndikát novinárov v súčasnej podobe opodstatnenie?

Načo je vlastne Slovenský syndikát novinárov? Je paradoxné, že veľká časť skutočných novinárov skutočných médií združená v SSN vôbec nie je. Môj nevedecký prieskum na nemenovanom oddelení nemenovaného celoslovenského denníka ukázal, že zo šiestich párov nôh redaktorov nie je v syndikáte ani jedna z nich. Prečo asi? Možno Vám napovie tento príbeh a zopár argumentov. Mimochodom, možno by to mohla byť aj kritika do vedúcich radov tejto organizácie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Bol som dlhoročným členom syndikátu, hoci mi z toho nikdy neplynuli žiadne výhody a dokonca som nevyužil ani jeden z ponúkaných údajných (často nenovinárskych) benefitov. Poctivo som platil poplatky. Až do roku 2005. Členom SSN by som možno bol aj naďalej, keby som nepozabudol zaplatiť členské pár stovák (načo ma moja stavovská organizácia neupozornila). V dobrej viere (uvedomujúc si malú zmysluplnosť SSN v súčasnej podobe, ale vo viere v lepšiu budúcnosť) som sa nedávno do syndikátu vybral. Tam mi oznámili, že buď zaplatím členské aj za rok 2005 spoločne s rokom 2006 (hoci som vlastne v syndikáte nebol) alebo budem musieť absolvovať obdobný rigorózny proces prijatia ako pred pár rokmi. Schváliť vás musí nejaká rada, ktorá preveruje či ste skutočný novinár. Je to naozaj zvláštne a smiešne, keď v mediálnej oblasti pôsobíte niekoľko rokov a vaše predchádzajúce záznamy v SSN o tom hovoria jasnou rečou.Po mojej výčitke nezmyselnosti tohto stavu mi bolo povedané, že členom byť teda nemusím. Mali pravdu. Organizácia má zrejme dosť seniorov a nenovinárskych členov - prispievateľov, ktorý raz či dvakrát do roka prispejú niečím na stránky našej tlače. Otázne je, či práve títo novinári sú novinármi, ktorých záujmy by mal SSN obhajovať.Za vlády tvrdého mečiarizmu bol syndikát dôležitou oporou v boji za zazchovanie plurality tlače. Dnes to tak nie je. Tento papierový tiger sa relevantne nevyjadruje ku kľúčovým kauzám resp. závažne neprispieva k ich obhajobe. Hovorí o bezplatnom právnom poradenstve, no moje skúsenosti hovoria, že keď novinára začnú vláčiť po súdoch - pomôže si iba sám, pomôžu mu priatelia či právne zázemie redakcie. Namiesto toho najpočetnejšia novinárska organizácia u nás, ktorá ako sa chváli, že "má na novinárov aj najsilnejší vplyv" pracuje na vypracovávaní nezmyselných formulárov a získavaní informácií, ktoré pre zľahčenie práce novinárov pôsobia iba okrajovo.A na preukaz SSN máte nespočetné množstvo výhod. Máte zľavu na positenie či môžte ísť zadarmo na dostihy. Všetko záležitosti kľúčové pre vykonávanie novinárskej práce. Aj iniciatívy v legislatívnej oblasti prinášajú málo expertíz a konkrétnych návrhov. Opäť aby zavýjanie bezzubého tigra."Novinára by nemalo odrádzať „byť organizovaný“, ale lákať, aby sa stal príslušníkom novinárskeho stavu – s mnohými právami. A mal by byť na to aj právom hrdý". Prečo teda množstvo novinárov mainstreamových médií na Slovensku nevstúpi hrdo do svojej organizácie? O tom by sa pri svojom snemovaní porozmýšĺať samotné združenie, ktoré by malo byť dôležitou inštanciou pri obraňovaní novinárov a plurality médií. Držím v tom syndikátu palce a možno sa potom do jeho radov vrátim.

Braňo Ondrášik

Braňo Ondrášik

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Pracoval som ako novinár, vyučujem na vysokej škole a hlavne sa venujem najmä komunikácii v IT spoločnosti. Študoval som na Slovensku, v USA a Británii. Na tomto blogu píšem o tom, čo ma zaujme :-) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu