Turkson, cirkev by mali myslieť na umučených gayov, nie na tradície

Autor: Braňo Ondrášik | 28.2.2014 o 19:24 | (upravené 1.3.2014 o 23:42) Karma článku: 14,03 | Prečítané:  4942x

Už by som sa tomu nevenoval, ale Tlačová kancelária konferencie biskupov Slovenska chrlí správu za druhou, v ktorej chce z kardinála Turksona a biskupov nepriamo urobiť obeť blogovania. Hovorím tu sám za seba, a za fakty, ktoré sú o kardinálovi známe a visia nad ním. Visia nad ním ako otázniky aj v čase, keď v Ugande práve schválili zákon trestu doživotia pre gayov (gejov a lesieb, preto používam spoločne pre obe pohlavia gay) a noviny tam začínajú hon na gayov (publikujú mená a fotografie). V tomto čase prichádza kardinál v utorok ku nám na ľudskoprávnu konferenciu. A od strážcu morálky preto právom očakávam veľké a nie diplomaticko-zahmlievacie vyhlásenia. A namiesto jasného odsúdenia zločinov máme prekáračku o tom, kto čo povedal. Tak sa pozrime, čo kardinál pred pár dňami pre BBC Hardtalk povedal.

Kardinál Peter Turkson.Kardinál Peter Turkson.

Samého ma táto prekáračka už unavuje. Zažil som toľko znevažovania a útokov, že z toho niet dôvodov sa usmievať. Ale to tiež patrí k občianskej žurnalistike a poukázanie na niečo sa nie vždy odpúšťa. Takže určite nie som obeť, iba ak tak vlastnej vytrvalosti :-) Tu vôbec totiž nejde o nejakého jedného kardinála, ale toho čo sa na čiernom kontinente v otázke perzekvovania gayov deje, aké myšlienky musí cirkev vysvetľovať a či to zapadá do slovenského kontextu. Ani by som už o tých príspevkoch TK KBS nepísal, ale presvedčila ma kolegyňa z ľudskoprávneho sektora.

Ešte pre záznam poviem, že som o tomto rozhovore pre BBC v čase prvého blogovania nevedel. Ale blog by som aj tak napísal, lebo aj po ňom je jasné, že ide o kontroverzné myšlienky pre takéto podujatie strážcu morálky. Čo by som ale urobil, že by som sám citáty z neho použil. Tlačová kancelária KBS vydala iba vhodné výseky, ja diskusiu predkladám (síce trochu narýchlo) v úplnosti. Je vhodné si konverzáciu vypočuť, lebo je dobré sledovať aj intonáciu a celý kontext. Nájdete ju tu, téma sa začína od 7-8 minúty. Rozhovor viedla ostrieľaná novinárka Zeinab Badawi. Ešte trochu kontextu k nej: jej pôvod je v africkom Sudáne, sama študovala orientálne a africké štúdie, politiku a antropológiu. Takže je vhodnou voľbou na rozhovor s kardinálom Turksonom a výmena bola naozaj ostrá.

Transkript rozhovoru (rýchly preklad, prijímam opravy a za prípadné nedostatky sa ospravedlňujem)

Badawi, BBC: Je férové povedať, že ste v niektorých otázkach ste liberálny, ale dosť ortodoxný v iných otázkach, napríklad homosexuality.

Turkson: Znova, zase používame slovník, hovorím, liberál, to znamená, čo myslíte tým, že je liberálne...

BBC: Tak napríklad rovnomernejšie rozdistribuovanie bohatstva... ale tak len keď sa pozrieme na spoločenské otázky...

Turkson: To nie je liberál, to je iba odpoveď na sociálne obavy cirkvi.

BBC: V poriadku, a čo tak odpoveď na obavy o ľudí, ktorí nemajú takú sexualitu, ktorú cirkev obzvlášť odobruje, špecificky mám na mysli homosexuálov. Keď sa v Ugande práve diskutoval zákon proti gayom, vy ste pred rokom povedali: „Intenzita reakcie k otázkam gayov je pravdepodobne úmerná (primeraná) tradícii“, čo ste tým mysleli?

Turkson: Myslím tým, v niekoľkých tradičných spoločnostiach v Afrike, sú vzťahy rovnakého pohlavia, niečo čo je neprebádané a považujú sa za tabu. A preto nie sú v spoločnosti tolerované. A presne toto znamená, a stále to tam je. Nie je to iba Uganda, ale aj Nigéria práve prijala zákon proti tomuto. Toto je reflexia týchto tradícií. O tomto som hovoril.

BBC: Takže vy hovoríte, aby sme to pochopili, že mučenie, perzekvovanie, väznenie či dokonca zabíjanie gayov, v niektorých krajinách Afriky, čo sa deje, vy nám hovoríte: pochopme to, lebo je to súčasťou kultúry...

Turkson: Nie nie, zase sa to posunulo. Ak niekto príde a spýta sa, prečo skupina ľudí, ktorí sa osobitne správajú, je férové aby ľudia pochopili antropológiu a dôvody. Snažiť sa aby to ľudia pochopili nie je to isté ako povedať, že preto je to ospravedlniteľné. Alebo...

BBC: Ale ako chcete chápať perzekvovanie gayov v niektorých krajinách Afriky, čo je na tom čo pochopiť, to je predsa jasne zlé.

Turkson: Iste, iste, ja myslím, že keď sa pozriete na ľudí v našej spoločnosti, kde je tak veľa ľudí, ktorí tak zdôrazňujú narodenia ako zdroj nárastu miestnej populácie. A najmä to podporuje, lebo naša miestna spoločnosť tak trpí úmrtnosťou detí. Pre takúto komunitu, nárast členstva je kľúčový...

BBC: Určite...

Turkson: A preto, ale preto, ak príde nový život, preto chápme ...

BBC: Kardinál, tak sa teda pozrime na ženskú obriezku (poškodenie ženských pohlavných orgánov), tak prítomnú v Afrike a zakorenenú v miestnych kultúrnych tradíciách. Aj tam poviete, že to máme pochopiť?

Turkson: Nie...

BBC: Hovoríte, že máme?

Turkson: Nie, vidíte...

BBC: Poviete tým ľuďom, máme to pochopiť? Ženská obriezka (poškodenie ženských pohlavných orgánov), máme chápať, prečo sa tak, deje?

Turkson: Čo je nevyhnutné pochopiť, že nedokážete pochopiť žiadnu vec vo svete, bez toho aby ste pochopili históriu. Toto historické chápanie vás vedie k zváženiu situácie a až potom môžete povedať: vo svetle toho, čo vieme, vo svetle súčasného vývoja, môžeme povedať, nebudeme tie veci stále takto robiť. Vtedy môžete robiť rozhodnutia.

BBC: Ale zdá sa, že sa snažíte vysvetliť a do istej miery ospravedlniť..

Turkson: Nie, vysvetlenie nie je to isté ako zastávanie sa. Viete, v tom je rozdiel. Napríklad keď hovoríme o obchode s otrokmi, v tom historickom čase, ľudia nachádzali dôvody, prečo to tak robiť. Ale keď to hovoríme, musíme chápať históriu...

BBC: Áno, ale odsudzujeme to.

Turkson: Áno, ale iba dnes...

BBC: Napríklad ste povedali tiež, že africké nepriateľstvo k homosexualite, ju ochráni pred sexuálnym zneužívaním. Hovoríte, že zneužívania v katolíckej cirkvi sme videli iba na Západe. Ale keď to kardinál hovoríte, spájate dve veci: homosexualitu, a to je vcelku iné ako zneužívanie detí.

Turkson: Nie je to spájanie, ide o argumentovanie a ľudia argumentujú a rozmýšľajú. Toto všetko sa začalo, keď sa ma istý pán spýtal a ja som povedal: toto je situácia, práva ľudí treba chrániť a musia byť rešpektované, no keď sa pozrieme na isté tradičné spoločnosti v Afrike: toto je tradičný názor. Ale povedať toto neznamená, že sa máme tohto názoru pridŕžať. Pre outsidera je užitočné pochopiť...

BBC: Ale musíte ľutovať spájanie týchto dvoch vecí. Anglický katolícky biskup v Brightone povedal, že homosexualita je úplné irelevantná vo vzťahu k zneužívaniu detí, veľmi sa snažíme, aby tieto dve otázky boli oddelené. Akceptujete to?

Turkson: Určite. Tak som to povedal

Celý rozhovor dokazuje, že kardinálove vyhlásenia neboli iba výmyslom nejakého slovenského blogera, ale toho, že je tak plný internet, že aj vo vlajkovom diskusnom programe známej BBC sa im venovali niekoľko minút. Z rohovoru je tiež zrejmé, že ani pôvodom africkej novinárke so vzdelaním v antropológii a afrických štúdiách, sa zdá, že kardinál niečo ospravedlňuje: „Ale zdá sa, že sa snažíte vysvetliť a do istej miery ospravedlniť..,“ hovorí. Tak asi kardinál nie je veľmi jasný a elokventný.

Čo neodznelo

K tejto výmene, možno ešte dôležitejšie povedať, že podstatnejšie než to, čo tam odznelo, je to čo tam neodznelo. Neodznelo tam napríklad, že kardinál v roku 2013 podľa National Catholic Register povedal, že volanie po tradíciách je rovnako dôležité ako volanie po ľudských právach. To mu Badawi, bohužiaľ, nepripomenula. To v zásade naznačuje, že hovoriť o historickom rozmýšľaní je skôr následným vysvetlením, keďže v tomto rozhovore síce nie – ale predtým jasne povedal, že „rovnako ako má zmysel volanie po ľudských právach, je významné aj volanie po rešpektovaní kultúry“. Čím jasne pridal konotáciu svojim myšlienkam.

Ale čo od kardinála a ani od mnohých iných biskupov, aj našich, ktorí sa často cez svoje portály k dianiu v Afrike pri prenasledovaní kresťanov vyjadrujú priamo či nepriamo cez príspevky iných (ako vyjadrenia cirkvi, prenasledovanie, ktoré odsudzujem a cirkev má povinnosť o tom hovoriť a ľudí chrániť), ale na ochrane gayov v Afrike im asi až tak na srdci neleží – obzvlášť ak sú v niektorých krajinách tiež mučení a vraždení. Prečo si to myslím? Stačí si pozrieť, čo v tom rozhovore nezaznelo. Kardinál Turkson ani raz horlivo nepovedal, že sa s tým sa musí niečo robiť, že je to morálne zlo. Že je to ničenie ľudských životov. Životov, ktoré sú tiež podľa katolíckej vierouky od Boha. Áno, raz ho moderátorka pritlačila, kde perzekúciu tak zľahka odmietol (v reakcii po dlhšej chvíli), ale stále viedol debatu o tom, prečo to treba chápať.

Krívajúce historické rozmýšľanie

Hovoril o historickom rozmýšľaní, jeho potrebe a ja s ním súhlasím, aj preto v mojom blogu neblúznim nad križiackymi výpravami cirkvi či upaľovaním nevinných v mene viery. Áno, bol to stredovek. Lenže aj tu kardinál urobil historickú analógiu, v prípade gayov, a náš svet nežije v stredoveku, historické rozmýšľanie preto nie je na mieste. Celá cirkev sa musí zjednotiť nad univerzálnymi ľudskými právami, žijeme v globálnom svete. Určite aj kardinál v Afrike používa smartfón, možno mobil, číta tam padnú dennú tlač a žije s atribútmi doby dneška. A je povinnosťou strážcu ľudskosti priviesť ich k hodnotám ľudskosti, ako sú vnímané dnes. Lenže kardinál si nechal trochu otvorené dvierka, či sú to hodnoty ľudskosti. Povedal: „Toto historické chápanie vás vedie k zváženiu situácie a až potom môžete povedať: vo svetle toho, čo vieme, vo svetle súčasného vývoja, môžeme povedať, nebudeme tie veci stále takto robiť. Vtedy môžete robiť rozhodnutia.“ Ale nepovedal, že už vieme, že je to zlé, a preto treba napraviť a to v čase, keď niekde zomierajú ľudia a on si nesplní svoju povinnosť byť ochrancom ľudskej dôstojnosti. A vysvetľuje a vysvetľuje čo myslel a čo hovoril, nikdy sa za svoje nejasné slová neospravedlní, a aj v jeho domovskej Ghane trestný zákon tiež dáva tresty za homosexualitu. A práve tam mohol byť tým lídrom.

Každý verejný činiteľ, aj predstaviteľ cirkvi je zodpovedný za svoje vyhlásenia a najmä činy, ktoré urobil a neurobil (o to viac u nás, keďže cirkev je financovaná aj z daní, je zodpovedná ľuďom rovnako ako politici).

Analógia o obchode s otrokmi

Kardinál Turkson urobil výbornú analógiu, tú s otroctvom a o obchodovaní s otrokmi. Hovorí, že ľudia aj vtedy hovorili, že to má svoje dôvody. Spýtal by som sa ho, ako sa dnes história pozerá na takých ľudí, ktorí sa vtedy toto americké a európske počínanie snažili vysvetliť. História je neúprosná.

Analógia s otroctvom je pre mňa významná aj z viacerých osobných dôvodov. Napríklad aj z tohto: Práve sa nachádzam v Chicagu, odkiaľ logicky píšem aj tento blog. Zajtra idem pár hodín vlakom do Springfieldu, kde je pochovaný Abraham Lincoln, americký prezident, ktorý oslobodil otrokov a ktorému vzhliadam od čias skorej základnej školy. Abraham Lincoln bol v ťažšej situácii ako kardinál Turkson, ktorý sedí v paláci vo Vatikáne. Lincolnova krajina sa rozpadla, zúrila vojna, v ktorej umierali státisíce ľudí a on rozhodoval o ich osude a osude vlasti. Nezrušenie otroctva by bolo politicky výhodné, ľahké, ale nestal by sa tak takým lídrom ľudskosti, ku ktorému dnes vzhliadame.

Jeho hlboký morálny kompas mu hovoril o zle otroctva a on sa rozhodol to zmeniť a zmenil. A to v čase, keď možno aj väčšina v Amerike hovorila opak. V čase, keď v mnohých krajinách Európy bolo nevoľníctvo. Teda nebola to situácia, že Európa by bola lepšie – mala o miernejšie faktické nevoľníctvo (na východe) a západná otroctvo de facto praktizovala vo svojich afrických kolóniách. Lincoln bol líder s hlbokým morálnym kompasom, ktorý sa zastal utláčaných a aj to nám hovorí historické vnímanie. A aj vďaka nemu dnes majú Američania prezidenta, ktorého by pred 150 rokmi mohli vlastniť. Dnes ho majú za lídra. Aj preto idem zajtra vzdať Abrahamovi svoju úctu k jeho hrobu a určite o tom ešte zablogujem.

Kardinál Turkson aj naši biskupi majú platformu iba v hovorení, nedokážu veci vykonávať exekutívne ako Lincoln mohol,. No to im paradoxne dáva viac možností byť tým morálnym kompasom aspoň verbálne.

Čakanie na morálne líderstvo

Ako sa na kardinála bude pozerať história svojim neúprosným pohľadom: toho kto iba vysvetľoval a kázal o historickom vnímaní a jeho potrebe? Alebo toho, kto povedal nahlas: Ľudské práva sú univerzálne a nikto nemôže byť perzekvovaný, mučený a väznený za to, kto je. Budem rád ak pohľad na budúce historické vnímanie seba zmení u nás, na konferencii, na ktorú prichádza. Jeho hlas v Afrike síce situáciu asi nezmení, vlády budú stále vraždiť a mučiť. Ale môže ako Afričan, aj u seba doma, dať tradície aj vo svojej krajine na správnu cestu rešpektovania ľudskej dôstojnosti – aj u gayov. Inak sa naňho história nebude pozerať ako na lídra typu Lincoln. Ktorý to dokonca urobil v čase, kde sa de facto otroctvo praktizovalo v Amerike, západoeurópskymi mocnosťami v Afrike, v miernejšom de facto nevoľníctve vo východnej časti kontinentu – teda historické vnímanie by mu o to skôr ponúkalo ospravedlnenie pre svoj historický odkaz.

Odpoveď ako sa na otázku úlohy morálneho líderstva cirkvi v otázke presadzovania dôstojnosti gayov bude pozerať história nechám na čitateľov. Ale treba konať dnes, v Afrike svet stratil príliš veľa času, a každý deň pribúdajú obete. Preto treba vidieť jasne, kde a kto tieto obete sú.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet aj bez exekútora.

KOMENTÁRE

Fico radí socialistom ako byť populárnejší

Toto má byť lekcia z postkomunistickej Európy?


Už ste čítali?