reklama

"Zavádzanie" o kontroverznom kardinálovi? Výzva biskupom.

Normálne nereagujem na obvinenia, invektívy a vulgárnosti v diskusiách, ale teraz som musel a musím. Jedno je z nich totiž jasné (keďže ja sa snažím vždy nájsť aj dobrý aspekt): ani vaše najvernejšie ovečky, páni biskupi, nemôžu uveriť, že dokážete pozvať na konferenciu niekoho, kto nielenže neodsúdi zákony trestajúce gayov rokmi tvrdej basy, ale podáva v tomto kontexte iba akési vágne vysvetlenie: veď tradícia a volanie po tradícii treba rešpektovať. Tento blog bude reagovať na osobné niekedy nekorektné obvinenia voči mne, ale obsahuje aj výzvu pre biskupov a samotného pána kardinála. Ja sa hlásim mu pomôcť rozšíriť po celej Afrike ba celom svete, že mu - ako tvrdia tí čo sa ho zastávajú - že on v skutočnosti nielenže zákony basy pre gayov odsudzuje tvrdými slovami, ale chce im pomôcť v ich ťažkej ceste africkým životom, keď často čelia mučeniu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (83)
Obrázok blogu

Som rád, že SME publikovalo jednu z takýchto reakcií - blog - na vlastnej titulke, lebo je to spravodlivé (aj ja som bol na titulke). Čo nie je fajn a spravodlivé, že v týchto reakciách namiesto obhajoby práv gayov na dôstojný život a možno aj kardinála, sa to zvrtlo iba na osobný útok. Obvinenia nebudem vyvracať podľa tohto blogu bod po bode, ale skôr ich zhrniem do istých všeobecných kategórií a vyvrátim.

Nám ostala iba blogosféra

Chcem povedať, že voči blogerovi ani diskutujúcim necítim nič zlé a nebudem osobne útočiť, príde mi to neprimerané. Prečo? Ja som iba bloger a moje bojisko je blogosféra, biskupi a kardináli majú veľké peniaze, majú veľkú moc, majú svoje médiá, majú veľké publikum. Ja a ani ten druhý bloger nič také nemáme, my máme iba túto blogosféru, a prečo by som mal osobne znevažovať ľudí, ktorí dokonca venovali časť voľného času, aby sa vyjadrili.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tiež si myslím, že ich nepísali v zlej viere. Jednoducho títo diskutujúci a píšúci ani nemohli uveriť, že by ich biskupovia pozvali niekoho takého, ktorý by neodsúdil takú drakonickú legislatívu a ešte k tomu k nám prišiel kázať o ľudských právach. Veď ani ich vlastné tlačové oddelenie tomu nemohlo uveriť.

No o kardinálovi Turksonovi som nepísal iba ja, o jeho kontroverzných vyjadreniach dávno informovali svetové médiá a iní blogeri. Pár uvediem aj s citátmi. Popredný americký mesačník The New Yorker, 26.2.2013: "Turkson obhajoval legislatívu proti gayom v Afrike a argumentoval, že "alternatívne životné štýly" by sa nemali vnímať ako ľudské práva. Keď sa ho spýtali, že škandál sexuálneho obťažovania kňazmi sa môźe rozšíriť do Afriky, odpovedal, že je to nepravdepodobné, lebo africká kultúra odradzuje homosexualitu". Americký spravodajský portál The Huffington Post, 13.2.2013: "Jeden z favoritov, ktorý môźe nahradiť pápeža Benedikta XVI. obhajoval protigayskú legislatívu ako zákon na zabíjanie gayov v Ugande". Ale aj médiá na Slovensku už o týchto vyjadreniach informovali. Život 10/2013: "V tejto súvislosti (s homosexualito - pozn.) zastáva až radikálny postoj a nedokázal odsúdiť prijatie zákona v Ugande, podľa ktorého je sodomia trestaná smrťou." Plus 1 Deň/Pluska.sk, 14.2. 2013: "Problémom sú jeho vyjadrenia k ugandskému návrhu zákona, ktorý označujú za jeden z najhomofóbnejších a najprísnejších zákonov svojho druhu na svete. "Rovnako ako existuje volanie po ľudských právach, existuje aj volanie po rešpektovaní kultúry," uviedol Turkson počas minuloročnej februárovej diskusie o homosexualite v Afrike." A o tom, že za škandály zneužívania detí kňazmi urobil vo vysielaní CNN zodpovedných gayov, písali austrálske noviny The Australian, londýnske The Times, Catholic World News. A samozrejme kopec ďalších.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podobenstvo s prenasledovaním kresťanov

Je mi vytýkaný napríklad zlý preklad, lenže takmer ten istý preklad urobila aj Tlačová kancelária (TK) KBS. Vytýkal sa mi preklad slova primeraný, ktorý som uviedol. Tento preklad (ako primeraný) je plne v súlade s výkladovými slovníkmi anglického jazyka, ako aj prekladovými slovníkmi. Ale budiž, pokojne môžeme použiť slovo úmerný kultúre, posun je tam minimálny. A tak je to aj pri ďalších, nikdy nikde nenastal žiaden výrazný posun významu (a môj preklad bol v poriadku, okrem jedného slova a to slovo som v texte následne vyznačil). Aj preto ďalej použijem preklad TK KBS, kde ako to pri prekladoch vždy býva, nastala tiež odchýlka. Poznámka pod čiarou: keďže mojim denným komunikačným jazykom je angličtina a v angličtine som napísal dve dizertácie, beriem lingvistické školenia rád a vždy v dobrej viere.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teda kardinál iba vlastne vysvetľoval situáciu. Dobre. Teraz si pomôžem s analógiou jedného diskutujúceho. Pomôžem si podobenstvom, s nimi majú veriaci aj biskupi skúsenosti.

Je jeden moslimský duchovný - známy imám, ktorý vystúpi v jednej moslimskej krajine, kde prebieha diskusia ľudskoprávnych predstaviteľov a tí kritizujú prenasledovanie kresťanov v moslimských krajinách. Hlasno tam volajú po právach pre kresťanov. Moslimský duchovný cíti veľkú potrebu toto prenasledovanie kresťanov dať na pravú mieru a hovorí (používam teraz preklad TK KBS, nahradené moslimským imámom a moslimskými krajinami): „Niektoré zo sankcií uvalených na kresťanov v moslimských krajinách sú prehnané, ale intenzita reakcie je pravdepodobne úmerná tradícii. Tak, ako má zmysel vyzývať k právam (pozn.: kresťanov), existuje aj výzva rešpektovať kultúru (pozn.: moslimov, ktorí radi týchto kresťanov prenasledujú)...Preto, ak sa to stigmatizuje (kresťania, kresťanstvo - homosexuáli, homosexualita - imám to adresuje ako to, pozn. blogera), bolo by férové a správne, asi hľadať dôvody, prečo sa to stigmatizuje". Práve v tom čase, kedy imám vysvetľuje tradície prenasledovania kresťanov v jeho krajinách, celý svet, médiá a aj ľudia v miestnosti vášnivo odsudzujú práve prijímaný zákon v jednej moslimskej krajine, ktorý chce umožniť beztrestné vraždenie kresťanov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Imámovi ale vtedy nenapadlo, že by si niekto mohol myslieť, že on s takýmito tradíciami súhlasí. Ale nepovie to nahlas, ani nenechá svoje tvrdenia v tlači opraviť, tak ich publikujú a tak tam aj ostanú. Na dôvažok o rok ešte povie, že kresťania môžu za zneužívanie detí v mešitách v Európe - to sa preriekne v inom rozhovore pre medzinárodnú americkú televíziu naživo. Dodá, že v jeho moslimských krajinách našťastie taký problém nemajú, lebo oni svoje tradície ctia (prenasledujú ich) a u nich by sa kresťania nikdy do takej situácie, kde by zneužívali ani nedostali, ich kultúra ich chráni. Lebo sú to kresťania, ktorí zneužívajú - myslí si a aj to povie.

Nechápem ako by si niekto mohol myslieť, že tento imám vlastne obhajuje prenasledovanie kresťanov pred týmto ľudskoprávnym výborom . On iba podáva vysvetlenie, že prenasledovanie kresťanov je tradíciou, hoci tradície sú pre nás dôležité, je to kultúra a aj tie treba . Vonkoncom imám nenaznačuje, že by snáď prenasledovanie kresťanov podporil. On iba vysvetľuje. Chápu to aj moslimskí duchovní v ďalekej krajine na inom kontinente, kde žije veľa moslimov a preto ho pozvú na vlastnú moslimskú ľudskoprávnu konferenciu aj o prenasledovaní kresťanov. Tam sú tiež zvedaví na jeho názory, ako svojho moslimského imáma, na prenasledovanie kresťanov a aké s tým majú miestne skúsenosti.

Vy by ste takéto tvrdenia o prenasledovaní kresťanov moslimami odsúdili? Ja by som bol medzi prvými, ak by si moslimskí duchovní u nás takého imáma pozvali prednášať (ktorý sa takto vyjadruje o prenasledovaní kresťanov v jeho krajinách), ktorý by ho odsúdil. A podporil by som aj KBS, keby k tomu vydala vyhlásenie. A nie je to iba také do vetra, bol som dlhoročným členom správnej rady Amnesty International na Slovensku a na prenasledovanie kresťanov aj v Afrike sme poukazovali a poukazujeme aj v našej organizácii, napríklad v Egypte.

Turksonov sekretariát odpovedá KBS

Ale ďalej, teší ma, že sa obrátili kritici na mnoho mojich zdrojov, urobil som dobrý rešerš. Škoda, že to neposunuli ďalej. Napríklad s vyhlásením, kde by kardinál Turkson jasne a ostro odsúdil prenasledovanie, mučenie gayov a vysoké tresty basy, aj v jeho diecéze. Aha, vlastne mu písala TK KBS a jeho sekretariát odpísal, že je úplne „proti nespravodlivej diskriminácii" gayov. TK KBS sa ho na zákony v Afrike zrejme nespýta a aby uviedol či nimi opovrhuje, a ako sa snaží proti nim ako vysokopostavený biskup bojovať. Hoci, pri všetkej férovosti, katolíckym novinám a pisateľom v poslednej dobe žurnalistika moc nejde. Veď ani ten pastiersky list skoro nikto nepochopil správne, mnohí tam videli niečo iné, ako autori mienili - aspoň tak tvrdili.

Vytkli mi, že spomínam Rwandu, prečo vôbec - lenže ja som tam spojivko uviedol, a to je to - že v Afrike je nenávisť skazonosná, a že aj tu miestna cirkev nezohrala dvakrát dobrú rolu na metál. Rovnako ako pri riešení mučenia, prenasledovania a drakonického trestania gayov v Afrike.

Kritici poukázali, že veď aj konferencia biskupov v Južnej Afrike v editoriali svojho časopisu Južný Kríž odsúdila krajiny ako Nigéria, Uganda (dobre na tom nie je ani Ghana, z ktorej kardinál je a ktorú má duchovne pod palcom), kde neľudsky s gaymi zaobchádzajú). To, že Južná Afrika je najliberálnejší africký štát, kde sú od roku 2006 manželstvá osôb rovnakého pohlavia (a katolícka cirkev tam stále existuje), nejako zanikne v tom chaose. Veď je to Afrika. A to, že Uganda, Ghana, Nigéria sú pár tisícok kilometrov ďalej a majú úplne iné tradície a kultúru (aspoň v dnešnej dobe), tiež zanikne v preklade. Ako dobrý argument to predsa poslúži.

Bolo mi vyčítané, že som blog dopĺňal. Nepovedali, že som ho dopĺňal primárne o reakcie a ja na ne reagoval. Pravda, asi to bola hlúposť, nabudúce to už o nič nedoplním. Ten text tie doplnky vôbec nepotreboval, len ma tie reakcie zaujali.

Výzva KBS a kardinálovi

A teraz to najdôležitejšie. Dávam tu verejný prísľub, že ak kardinál Turkson vlastnými slovami ostro odsúdi prenasledovanie, mučenie a predovšetkým horibilné štátne trestanie gayov v krajinách ako Uganda, Nigéria a ďalších, že v žiadnom prípade by nemala byť basa natvrdo pre ľudí, ktorí žijú v homosexuálnom vzťahu ani nijako byť kvôli tomu štátom a inak diskrimnovaní nikde v Afrike, a že to je nekresťanské, zlé a hriešne aj zo strany ľudí, ktorí tresty väznenia gayov ospravedlňujú. Nebude ich posielať sa vyliečiť (lebo to veru nie je dôstojné) a vysvetlí svoju nečinnosť v prospech týraných gayov doteraz. A tradície môžu byť síce vysvetlenie, ale nie dôvod na takéto skutky, že je to aj napriek našim tradíciám v príkrom rozpore s kresťanstvom a jeho posolstvom lásky, že situácia gayov v týchto krajinách je hrozivá a je časť to zmeniť - ja jeho vyhlásenie rozšírim v angličtine po celom svete a po celom Slovensku v slovenčine. Napíšem do denníkov v Ghane, Nigérii Ugande a inde v Afrike (aj do Južného Kríža, tam sa určite potešia), ale aj do svetových médií a pošlem im aj záznam tohto jeho vystúpenia (ak teda bude). Ale rozšírim jeho slová najmä v Afrike, veď kde inde, ak nie práve v tej Afrike by to mali všetci počuť. Keďže práve tam sú gayovia mučení, prenasledovaní a trestaní. A keď im to povie vlastný katolícky kardinál, jeho slovo zaváži viac ako generálneho tajomníka OSN, možno ho doma aj skôr prijmú a upravia svoje tradície. Znie to ako férová dohoda páni diskutéri, blogeri a najmä biskupi?

Braňo Ondrášik

Braňo Ondrášik

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Pracoval som ako novinár, vyučujem na vysokej škole a hlavne sa venujem najmä komunikácii v IT spoločnosti. Študoval som na Slovensku, v USA a Británii. Na tomto blogu píšem o tom, čo ma zaujme :-) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu